«مدرسه روابط عمومی»- گاهی انسانها به جای احترام به حریم شخصی دیگران سعی در کارآگاه بودن می کنند. فراتر از ریشه های روانی این موضوع، باید دانست که حفظ حریم خصوصی افراد یکی از مسائل بسیار مهم در ارتباطات انسانی و روابط عمومی است.
دیروز در حال خوردن غذا در یک رستوران بودم. یک زن و مرد که به نظر دوست یا همسران تازه نفس میرسیدند، روی میز کناری نشسته بودند. دیدم که زن برای شستشوی دستهایش بلند شد. مرد با نگاههای مهربان و لبخند محبت آمیزش، زن را تا درب دستشویی بدرقه کرد.
بلافاصله پس از بسته شدن درب، مرد به سمت موبایل زن هجوم آورد و مشغول جستجو در موبایل شد.
چهره اش مانند آیینه ای بود که میتوانستی نوشته های داخل موبایل را در آن بخوانی.
گاهی شاد، گاهی غمگین، گاهی کنجکاو، گاهی بی حوصله.
به سرعت موبایل را در جای خود گذاشت و زمانی که زن برگشت، با همان لبخند همیشگی، با زن صحبت کرد.
این بار در چهره اش نشانه ای از غرور و زیرکی نیز دیده میشد.
میتوانم فکر کنم که در آن لحظه با خودش چه میاندیشیده است…
شاید خودش را با شرلوک هولمز همرده میدانسته!
یا پوارو !
یا هر کدام از این شخصیت هایی که احساس «تسلط، تجسس و هوشمندی»، تصویر آنها را در ذهن ما تداعی میکند.
یاد یکی از مدیرامن در شرکتی در سالهای دور افتادم که پس از همه ی ما، شرکت را ترک میکرد.
به تک تک اتاقها میرفت.
میزها را بازبینی میکرد.
دستگاه شنود در اتاقها میگذاشت و از شنیدن آنها لذت میبرد.
صدای مکالمات تلفنی را ضبط میکرد و در یک کلام، شرکت برای او، نه محلی برای کسب و کار، که یک لابراتوار انسان شناسی (یا کارمندشناسی) بود.
آمار دقیقی وجود ندارد.
اما اگر کمی در فضای آنلاین، گشت و گذار داشته باشید و با دوستانتان در این باره، گفتگو کنید میتوانید برآورد کنید که چه حجم زیادی از زمان، در جامعهی ما، صرف جستجوی پسورد دیگران (فیس بوک، ایمیل یاهو، جیمیل و…) می شود.
هر کس کارآگاهی است که میکوشد اطلاعات شخصی دیگران را جستجو، طبقه بندی و تحلیل کند…
خانمی میگفت: «این حق طبیعی من است. میخواهم بدانم که همسرم به من وفادار است یا نه.
میخواهم بدانم که به زندگی با او ادامه بدهم یا طلاق بگیرم و زندگی بهتری را آغاز کنم…»
تنها حرفی که توانستم به او بزنم این بود که: «از همان لحظه ای که برای ارزیابی وضعیت رابطه، مجبور شدهای دزدانه وارد حریم شخصی همسرت شوی، پیداست که دیگر رابطه ای بین شما وجود ندارد و طلاق گرفته اید.
هر چند که شاید سالهای سال، نامتان در شناسنامه ی یکدیگر بماند…»
آیا من، قبل از آنکه این سرزمین شگفت انگیز نابسامان سرشار از تعارض و تضاد را ترک کنم، مردمی را خواهم دید که:
از دین یکدیگر نپرسند؟
درباره ی اینکه چه کسی در خانه اش چه حیوانی یا چه نوشیدنی نگهداری میکند، تجسس نکنند؟
بدانند که موبایل قفل نشده ی روی میز، «ابزار جاسوسی» نیست،
بلکه «پرچم اعتماد» است و این پرچم را با نگاههای خیانت آمیز، به آتش نکشند؟
سلیقه ی خود را به دیگری تحمیل نکنند؟
«عقده» های خود را به عنوان «عقیده»، به قانون تبدیل نکنند؟
و بپذیرند که هر کس
–دوست، همسر، مدیر یا کارمند–
حریمی دارد: شخصی، برای خودش.
میتوانی در کنار او باشی یا نباشی.
اما تا روزی که بودی، باید به حریم شخصیش احترام بگذاری.
«حریم شخصی» اگر نه بیشتر، لااقل به اندازه ی «حوله و مسواک شخصی» اهمیت دارد و این موضوع را باید در روابط عمومی به مثابه یک امر بسیار مهم سیاستگذاری فرهنگی کرد و روی آن برنامه داشت. چنانچه حریم شخصی در ارتباطات درون سازمانی حفظ شود، سازمان های غیر رسمی کمتری شکل گرفته و سازمان سالم تری خواهیم داشت. روابط عمومی، هنری است که با استفاده از زبان و ارتباطات، می تواند جهان را به مکانی بهتر تبدیل کند. اگر به دنبال یادگیری بیشتر در مورد این هنر هستید، می توانید در دوره های آموزشی و مشاوره های ما شرکت کنید.
ما با سابقه ای طولانی در زمینه روابط عمومی، به شما کمک می کنیم تا مهارت های خود را در این زمینه بهبود بخشید و به اهداف خود برسید. دوره های آموزشی و مشاوره های ما با جدیدترین متد ها و تکنیک های روابط عمومی به روز شده اند و به شما کمک می کنند تا دانش و مهارت های خود را در این زمینه به سطح جدیدی برسانید.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره های آموزشی و مشاوره های من، لطفاً با شماره تلفن 09331178144 تماس بگیرید یا با استفاده از این لینک پیام خود را ارسال کنید.
مصاحبه گر: ریم فطوم
«مدرسه روابط عمومی»- اینترنت این معجزه توسعه یافته در هزاره سوم، امروز بیش از پیش جهان پیرامون ما را متحول کرده است. این تحول در تمام بخش های جامعه امروز ما را درگیر کرده است. یکی از این بخش ها روابط عمومی است که در این مصاحبه به نزد دکتر عادل میرشاهی رفتیم تا قدری بر داده های خودمان در خصوص این تغییرات در عرصه روابط عمومی بیافزاییم.
دکتر میرشاهی فارغ التحصیل رشته علوم ارتباطات – گرایش روابط عمومی از دانشگاه علامه طباطبایی است و در مقطع ارشد و دکترا در رشته های مطلاعات فرهنگی و رسانه و مدیریت کسب و کار دانش آموخته شده است. دو کتاب روابط عمومی اینترنتی و استانداردهای روابط عمومی (جلد دوم) در تالیفات وی وجود دارد. وی همچنین برنده دو جایزه کتاب سال روابط عمومی و ستاره علمی جوان روابط عمومی کشور شده است.
- آقای دکتر به نظرتان روابط عمومی در کشور ما در چند سال گذشته چه تغییری کرده است؟
کشور ما در چند سال اخیر شرایطی را سپری کرده که در آن روابط عمومی ناگذیر از تغییر بوده است. ایران در این چند سال آماج حملات رسانه ای از سوی رسانه های غربی و صهیونیستی بوده است و این امر می طلبیده که در فضای اینترنت قوی تر عمل کنیم. مشکلات ناشی از تحریم ها در عرصه داخلی، معیشت مردم را به مخاطره انداخته و این موضوع نیز نیازمند تنویر افکار عمومی در فضای رسانه ای داخلی بوده است. توسعه اینترنت و بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده و باعث ایجاد تغییر از فضای تئوری روابط عمومی اینترنتی به فضای عملی روابط عمومی اینترنتی شده است. در نتیجه اکنون ما بسیار قوی تر از گذشته شده ایم.
- در این فضای تغییر یافته حضرتعالی کتابی تحت عنوان روابط عمومی اینترنتی نوشته اید، می توانید بفرمایید که این کتاب از چه می گوید؟
کتاب روابط عمومی اینترنتی، یک نوآوری بود. تا پیش از این در عرصه روابط عمومی سخن از معرفی ابزارها در فضای مجازی بود اما در این کتاب به چگونگی تولید محتوا پرداخته شد.
- آیا تولید محتوای امروز با تولید محتوای دیروز متفاوت است؟
بله. امروز متون شما را بر خلاف گذشته از طریق اینترنت پیدا می کنند. گوگل کار را برای مخاطبان آسان کرده است. بنابراین برای نوشتن و تولید محتوا علاوه بر مخاطب، شما باید برای گوگل هم بنویسید.
- آیا شما در مورد نوعی مهندسی محتوا سخن می گویید؟
بله. منطق گوگل ریاضی است. گوگل کلمات را می شمارد، بنابراین در تولید محتوا همه چیز باید حساب شده باشد. کتاب روابط عمومی اینترنتی (نخستین کتاب سئو پی آر در ایران) به همین موضوع می پردازد و می گوید که شما چطور می توانید محتوا را مهندسی کنید.
- شما از واژه SEOPR استفاده کردید. آیا می توانید در مورد این واژه بیشتر سخن بگویید؟
این واژه داستانی طولانی دارد. وقتی شما سایتی را راه اندازی می کنید، اولین موضوعی که بعد از راه اندازی فکر می کنید، بازدید است. شما به دنبال بازدید کننده ای مرتبط هستید که پیام شما را دریافت کند. بنابراین شما به گوگل فکر می کنید. گوگل چه سایت هایی را اول نشان می دهد؟ پاسخ به این سوال در SEO یا Search Engine Optimization (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) نهفته است. این علم به ما یاد می دهد که چطور سایتمان را برای موتورهای جستجو و به ویژه گوگل بهینه سازی کنیم. اما این علم غالبا به حوزه IT تعلق دارد. شما باید از کد نویسی و پلاگین ها و لینک سازی بدانید. اینها مفاهیمی هستند که برای روزنامه نگاران و روابط عمومی ها نامانوس بودند. اما بعد از پیشرفت های الگوریتم گوگل، بحث محتوا در ادبیات جهانی روابط عمومی اهمیت یافت به گونه ای که در انجمن بین المللی روابط عمومی امریکا این بحث مطرح شد که امروز باید حوزه سئو و روابط عمومی در کنار یکدیگر کار کنند. در واقع جامعه جهانی روابط عمومی به این نتیجه رسید که بدون توجه به مداخلات حوزه IT نمی تواند به تنهایی کاری از پیش ببرد و حوزه IT نیز به این نتیجه رسید که محتوا بدون شک پادشاه است و برای موفقیت سایت باید محتوا به درستی تولید شود. بنابراین ترکیب SEOPR به مجموعه دانش و مهارت هایی اختصاص می یابد که به شما اجازه می دهد در اینترنت دیده شوید.
- از زمان نوشته شدن این کتاب چند سالی می گذرد. آیا تغییری در این چند ساله در این حوزه اتفاق افتاده است که نیاز به ویرایش جدید آن باشد؟
این کتاب بر مبنای فرض تغییر مداوم در عرصه روابط عمومی و اینترنت نوشته شده است. بنابراین شاید در بخش ابزارها ما تغییراتی را داشته ایم اما ماهیت کتاب مثل روز اولش جوان و درست است.
- کتاب دیگر شما استانداردهای روابط عمومی (جلد دوم) است. آیا در این کتاب هم موضوع سئو پی آر است؟
رویکرد جدید روابط عمومی اینترنتی یا سئو پی آر، استانداردهایی را برای روابط عمومی ایجاد می کند. کتاب استانداردهای روابط عمومی در این بخش به کارگزاران روابط عمومی یک نقشه راه بسیار دقیق از حداقل های مورد نیاز برای طی طریق در عرصه روابط عمومی اینترنتی را می دهد. بنابراین این کتاب تکمله ای بر کتاب روابط عمومی اینترنتی به حساب می آید.
- آیا کتاب روابط عمومی اینترنتی مخاطب دیگری نیز به جز روابط عمومی ها دارد؟
این کتاب برای روابط عمومی ها نوشته شده است. اما روابط عمومی نسخه ای است که برای هر کسب و کاری پیچیده شده است. بنابراین هر کسی که می خواهد کسب و کاری راه بیاندازد بی نیاز به این کتاب نیست. به ویژه بازاریابان محتوایی و کسانی که قصد دارند فروش اینترنتی خود را تقویت کنند می توانند ایده های خوبی از این کتاب دریافت کنند.
- آیا آنچه در کتاب شما مطرح شده است، نمونه خارجی دارد؟
کتاب روابط عمومی اینترنتی در زمره نخستین آثار در این باب در حوزه روابط عمومی جهان است. این کتاب ابتدا به زبان انگلیسی تالیف و سپس توسط خود بنده ترجمه شد. اما بعد از این کتاب، در ادبیات جهانی کتاب های زیادی در باب روابط عمومی و سئو نوشته شده است.
- در نهایت آیا توصیه ای در باب ورود به عرصه روابط عمومی اینترنتی دارید؟
برخی چیزها در حیطه قدرت فرد نیست. این یکی از این موارد است. روابط عمومی امروز در معرض اینترنت قرار گرفته و باید آن به عنوان یک امر مسلم بپذیرد. اگر چنین نکند، محکوم به زوال است؛ هم زوال خودش و هم زوال سازمان. بنابراین توصیه بنده این است که اولا سعی کنید خودتان را با منابع جدید به روز نمایید. زبان انگلیسی را جدی بگیرید. دانش امروز به زبان انگلیسی در دسترس ما نیز قرار دارد و باید این نعمت را قدر دانست. باید خودمان را برای ورود به عرصه جامعه دانایی قرن بیست و یکم آماده کنیم. این همه چیزی است که نیاز است انجام دهیم.
«مدرسه روابط عمومی»- پرخاشگری یکی از آسیب های اجتماعی است که در میان کارکنان و مخاطبان سازمان باعث چالش های جدی می شود و لذا روابط عمومی ها بایستی سعی کنند این امر را در محیط های اداری کاهش دهند. در این نوشتار به چگونه تعامل کردن با این مساله می پردازیم.
ابتدا باید به این سوال پاسخ بدهیم که چه باورهایی که باعث بروز رفتار پرخاشگرانه می شوند:
برای کمرنگ کردن باورهای زیر که باعث بروز رفتار پرخاشگرانه میشوند، میتوان از راهکارهای زیر استفاده کرد:
1. شناسایی باورهای زیربنایی: اولین قدم برای تغییر، شناسایی باورهای زیربنایی است که باعث رفتار پرخاشگرانه میشوند. این باورها میتوانند از تجربیات دوران کودکی، روابط ناسالم، یا الگوهای رفتاری غلط نشأت گرفته باشند.
2. به چالش کشیدن باورها: پس از شناسایی باورهای زیربنایی، باید آنها را به چالش کشید. این کار را میتوان با پرسیدن سوالاتی مانند "آیا این باور واقعاً درست است؟" یا "آیا شواهدی برای تأیید این باور وجود دارد؟" انجام داد.
3. جایگزینی باورهای منفی با باورهای مثبت: پس از به چالش کشیدن باورهای منفی، باید آنها را با باورهای مثبت جایگزین کرد. این باورهای مثبت میتوانند شامل مواردی مانند "من میتوانم بدون برنده شدن در هر کاری، احساس رضایت کنم" یا "جهان پر از افراد خیرخواه است" باشند.
4. تمرین مهارتهای حل مسئله: افراد پرخاشگر غالباً در حل مشکلات به طور مسالمتآمیز و سازنده مشکل دارند. تمرین مهارتهای حل مسئله میتواند به آنها کمک کند تا بدون توسل به پرخاشگری، به راهحلهای مناسب برای مشکلات خود دست پیدا کنند.
5. آموزش مهارتهای ارتباطی: افراد پرخاشگر غالباً در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران مشکل دارند. آموزش مهارتهای ارتباطی میتواند به آنها کمک کند تا نیازها و احساسات خود را به طور واضح و بدون پرخاشگری بیان کنند.
6. دریافت کمک از متخصص: در برخی موارد، ممکن است برای تغییر باورهای زیربنایی و رفتار پرخاشگرانه، نیاز به دریافت کمک از متخصصان روانشناسی باشد.
راهکارهای عملی برای کمرنگ کردن باورهای پرخاشگرانه:
منابع:
کتاب "زندگى خردمندانه" نوشته مایکل نینان و ویندى درایدن
روابط عمومی، هنری است که با استفاده از زبان و ارتباطات، می تواند جهان را به مکانی بهتر تبدیل کند. اگر به دنبال یادگیری بیشتر در مورد این هنر هستید، می توانید در دوره های آموزشی و مشاوره های ما شرکت کنید.
ما با سابقه ای طولانی در زمینه روابط عمومی، به شما کمک می کنیم تا مهارت های خود را در این زمینه بهبود بخشید و به اهداف خود برسید. دوره های آموزشی و مشاوره های ما با جدیدترین متد ها و تکنیک های روابط عمومی به روز شده اند و به شما کمک می کنند تا دانش و مهارت های خود را در این زمینه به سطح جدیدی برسانید.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره های آموزشی و مشاوره های من، لطفاً با شماره تلفن 09331178144 تماس بگیرید یا با استفاده از این لینک پیام خود را ارسال کنید.